Neuro - vývojová stimulace (NVS)
Základem Neuro-vývojové stimulace (NVS) je Neuro-vývojová terapie. Jedná se o pohybový program, sestavený z cviků napodobující pohyby vyvolané primárními reflexy.
Přetrvávající primární reflexy mohou způsobit například:
- problémy se psaním, čtením, špatné vizuální vnímání
- symptomy ADHD a ADD, dyslexii, dyspraxii
- logopedické a ortoptické vady
- vertebrogenní potíže (bolesti zad)
- neurózy, chronickou únavu, labilita, přecitlivělost na některé zvuky
- anorexii a bulimii
- hypertonus nebo hypotonus svalů, špatné držení těla
- problémy s koordinací při tělesném cvičení, s koordinací oko - ruka
- problém naučit se plavat, jezdit na kole
- mnoho dalšího - podrobně na www.red-tulip.cz
Neuro-vývojová stimulace se používá u dětí od 4 let až po dospělé. Je založená na jednoduchých cvicích, které často napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy, a tím dáváme mozku druhou šanci, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla. O její rozšíření v ČR se zasadila paní Marja Volemanová, která pracuje s neuro-vývojovou terapií a vyučuje kurzy Neuro-vývojové stimulace v školní praxi.
Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte a jsou přizpůsobeny tak, aby mohly být používány individuálně i pro skupiny dětí. Cviky jsou různé, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech části těla najednou. Cviky se dělají plynulým a kontrolovaným způsobem, musí se dělat v určitém pořadí. Až se dítě (popř. skupina dětí) naučí cvik provádět zcela automaticky, může pokračovat dalšími cviky. Cviky se cvičí co nejpřesněji.
Program je rozdělen do 30 týdnů, ale samozřejmě je možné podle potřeby cviky cvičit déle. Cviky se dělají každý školní den, přibližně 5-10 minut. Mezi nejdůležitější principy NVS patří to, že u dětí nejdříve začínáme rozvíjet rovnováhu a kombinujeme inhibici primárních reflexů se zlepšením senzorické integrace, a až později přidáváme další dovednosti.
Cviky se dítě učí vždy za přítomnosti rodičů, kteří doma dohlížejí na správné provádění cviků. Dle individuální domluvy probíhají další konzultace v individuálních intervalech.
Co je Neuro - vývojová terapie (základ NVS)
Primární reflexy
Každé miminko reaguje na podněty vrozenými primárními reflexy. Tyto reflexy způsobují automatické, stereotypní pohyby, které pomáhají dítěti při procesu porodu a mají životně důležitou funkci v prvních týdnech života. Díky nim se mozek postupně naučí správně kontrolovat fungování těla: například zpracovávat vizuální a zvukové informace, získávat rovnováhu a prostorové vidění, hrubou a jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko atd.
Primární reflexy jsou ale nepodmíněné reflexy a jejich vybavitelnost by měla být možná pouze v raných fázích vývoje nebo při neúplném vyzrání CNS. Pokud kontrola vyššími mozkovými funkcemi nad primárními reflexy není dostačující, mohou tyto reflexy zůstat aktivní i v pozdějším věku. Mnoho z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj. Primární reflexy mohou pak postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce negativně ovlivňuje i ostatní funkce.
Neuro-vývojová terapie se snaží vyřešit příčinu mnoha problémů učení a chování. NVT kombinuje poznatky z více metod a přístupů najednou - inhibice primárních reflexů, senzorická integrace, speciální pedagogika, fyzioterapie a vizuální screening. S NVT pracuje v ČR Mgr. Marja Volemanová (Red-tulip).
Zdroje + další informace:
VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy, opomíjený faktor poruch učení a chování. Praha: Volemanová Marja Annemiek- Red tulip, 2013. ISBN 978- 80- 905597-0-7